المركز القانوني للوكيل التجاري "دراسة تحليلية مقارنة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ القانون التجاري والبحري والجوي المشارك عمادة القانون - الجامعة العربية المفتوحة – مسقط - سلطنة عمان

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تناول موضوع المركز القانوني للوكيل التجاري، وذلك من خلال المنهج التحليلي المقارن، وتمثلت أهمية الدراسة في كون الوكالة التجارية تعد وبحق من أهم الأدوات التي ابتدعها الفكر القانوني، بهدف معالجة مشكلة عجز التجار سواء كان شخصاً طبيعياً أم اعتبارياً عن تصريف منتجاته على المستهلكين أو تقديم خدماته للجمهور.
وتناول الباحث الموضوع من خلال أربعة مباحث، خصص المبحث الأول منها لماهية الوكالة التجارية وشروط ممارسة مهنة وكالة العقود، وتناول في المبحث الثاني لحقوق والتزامات الوكيل التجاري ، وعرض في المبحث الثالث للمسؤولية القانونية للوكيل التجاري، وفي المبحث الرابع ، عرض لتجارب بعض الدول الأعضاء في منظمة التجارة العالمية حول سياسات المنافسة فيما يتعلق بالوكالات التجارية.
وخلص الباحث في هذه الدراسة إلى أنه يشترط في الوكيل التجاري أن يكون أميناً على رعاية المصالح الوطنية، ومقدراً لأهمية دوره الوطني، ويتمتع الوكيل التجاري بمجموعة من الحقوق أهمها ، حقه في الحصول على أجرة الوكالة، وحقه في تمكينه من تنفيذ التزاماته تجاه العملاء، ويلتزم الوكيل التجاري ببعض الالتزامات منها، الالتزام بالقيام بالعمل المكلف به، والالتزام بتوفير الصيانة وقطع الغيار للمستهلك.
وأوصى الباحث بضرورة تضمين النظام جزاءاً رادعاً لكل من تسول له نفسه التحايل على أحكام النظام ولائحته التنفيذية ، ولابد من إضافة نص في النظام ، يلتزم بموجبه الموكل بالإفصاح عن السعر الحقيقي للسلعة وتحديد هامش ربح للوكيل لا يجوز تجاوزه ، ونأمل أن يحذو المنظم السعودي حذو المشرع الفنزويلي والكوري والياباني ، وأن يحظر كافة الأنشطة التي تؤثر بالسلب على آليات السوق ، وأن يتبنى موقفاً أكثر تشدداً بخصوص كافة الممارسات الاحتكارية نظراً لتأثيرها السلبي على  المنافسة .
This study aims to address the issue of the legal status of the commercial agent, through the comparative analytical method, and the importance of the study was that the commercial agency is rightly one of the most important tools invented by legal thought, with the aim of addressing the problem of the inability of merchants, whether natural or legal person, to dispose of their products on consumers or provide its services to the public.
The researcher dealt with the topic through four topics, The first topic is devoted to the nature of commercial agency and the conditions for practicing the profession of contract agency, In the second topic, he dealt with the rights and obligations of the commercial agent, In the third topic, the legal responsibility of the commercial agent was presented, In the fourth topic, a presentation of the experiences of some member countries of the World Trade Organization on competition policies in relation to commercial agencies
The researcher concluded in this study that the commercial agent is required to be trustworthy in the care of national interests, and appreciating the importance of his national role. The business has certain obligations, including the obligation to carry out the work assigned to it, and the obligation to provide maintenance and spare parts to the consumer.
The researcher recommended that the system should include a deterrent penalty for anyone who tempts himself to circumvent the provisions of the system and its executive regulations, and a text must be added in the system, according to which the principal is obligated to disclose the real price of the commodity and to set a profit margin for the agent that may not be exceeded, and we hope that the Saudi regulator will follow the example of the Venezuelan legislator The Korean and Japanese, and to ban all activities that negatively affect market mechanisms, and to adopt a more stringent stance regarding all monopolistic practices due to their negative impact on competition.